Mis see paber siis niiväga ära ei ole, eks?
Kas pole hämmastav, kui mitut moodi on võimalik üht ja sama lauset lugeda?
Mõnikord saab otsustavaks see, kuhu on lauses kirjavahemärgid pandud. Mõnikord muutub lause mõte pelgalt meeleolust, millega me seda lauset loeme.
Eriti kummaline on aga see, kuidas muutub lause väärtus sõltuvalt sellest, millisele paberile see on kirjutatud või trükitud.
Kui tahes kuiv lause võib omandada romantilise tähenduse, kui see näiteks salvrätile kribada. Samas saab ka kõige majesteetlikumast lausest labasus, kui seda tualettpaberilt loeme. Ja loomulikult ei suuda ebakvaliteetselt trükitud raamatu leheküljed kunagi usaldusväärselt mõjuda, isegi kui tekst ise maailma targima inimese sulest pärineb.
Trükkimise puhul on niisiis kiriitiline teada, et pabereid ja kartonge on igasuguseid: kallemaid ja odavamaid, läikivamaid ja matte, ning nõnda edasi.
Millist paberit valida?
Paberi kvaliteedile esitatavad nõuded sõltuvad paljudest asjadest. Eelkõige muidugi sellest, mis asi see täpselt on, mida trükitakse. Ning sellestki, milleks trükist kasutama hakatakse ja kui kaua seda teha plaanitakse. Poliitilise kampaania eluiga on palju lühem kui romaani või luulekogu oma ja nii edasi.
Mõistagi on tähtis ka see, mis on trükise puhul tähtsam: trükise loetavus, pildi kvaliteet või hoopis vastupidavus?
Ning last but not least: valitava paberi kvaliteet on otseses sõltuvuses trükise eelarvest.
Igale trükisele oma paber
Odavamate ajakirjade ja reklaamtrükiste valmistamisel kasutatakse kergelt kaetud pabereid, mitmekordselt kaetud paberid sobivad aga ajakirjade, kalendrite ja kvaliteetsete reklaamtrükiste valmistamiseks. Pakendite puhul kasutatakse kaetud ja katmata kartonge.
Foto- ja pildimaterjali trükkimiseks on parim lahendus kaetud läikivad paberid, kuid samas on tähtis teada, et läige halvendab teksti loetavust.
Kui peaks aga olema nii, et trükise puhul on võrdselt olulised nii tekst kui pildid (ja seda juhtub pidevalt), siis soovitame kaetud poolmatti või matti paberit.
Pea meiega nõu
Kõige mõistlikum on trükisele paberit valides meiega konsulteerida. Vale materjalivalik ei tähenda tingimata maailma lõppu (ja olgem ausad, võimalused ja eelarved on tõepoolest väga erinevad), kuid trükise tõsiseltvõetavusele mõjub trükise kvaliteet kohe päris kindlasti.
Ja alati polegi nii, et mida kallim paber, seda tõsiseltvõetavam klient. Ka „odava” sisu kallile paberile trükkimine võib maailmale vale signaali saata. Kempsulüürika jääb kempsulüürikaks ka siis, kui see ajaloo kalleimale pärgamendile kanda.
Niisiis – kõige targem liigutus paberi või kartongi valimisel on meiega esmalt nõu pidada. Vaatame otsa nii sinu eelarvele kui ka plaanitava trükise eesmärgile, ning pole kahtlust, et leiame parima võimaliku lahenduse.